![]() |
STRONA GŁÓWNA PLAN LEKCJI GALERIA E-DZIENNIK BAZA DYDAKTYCZNA KONTAKT |
![]() ![]() |
![]() |
|
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
IV. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej 3 V. Formy udzielania wsparcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej 4 VIII. Ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej 7
Szkoła udziela i organizuje uczniom uczęszczającym do niej, ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczno-pedagogiczną na zasadach określonych w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r.- Prawo oświatowe (Dz.U.poz.59), Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1591), Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. poz. 1578). 1. Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów. 2. Rozpoznawanie indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na funkcjonowanie ucznia w szkole. 3. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych. 4. Rozwijanie umiejętności wychowawczych nauczycieli i rodziców. 5. Czuwanie nad prawidłowym prowadzeniem dokumentacji uczniów, którzy zostali objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną. 6. Współpraca z instytucjami wspierającymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną w szkole. A. Uczniowie 1. Uczeń Zespołu Szkół Łączności ma prawo być objęty Programem w celu rozpoznania jego możliwości psychofizycznych, w tym szczególnych uzdolnień, indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz zaspokojenia tych potrzeb. 2. Korzystanie z pomocy jest dobrowolne i nieodpłatne. 3. Pomoc polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych, wynikających w szczególności: a. z niepełnosprawności; b. z niedostosowania społecznego; c. z zagrożenia niedostosowaniem społecznym; d. z zaburzeń zachowania lub emocji; e. ze szczególnych uzdolnień; f. ze specyficznych trudności w uczeniu się; g. z zaburzeń komunikacji językowej; h. z choroby przewlekłej; i. z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych; j. z niepowodzeń edukacyjnych; k. z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny; l. ze sposobu spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi; m. z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. B. Rodzice i nauczyciele Pomoc psychologiczno pedagogiczna polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno pedagogicznej dla uczniów. IV. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej 1. Za organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiada dyrektor szkoły. 2. Bezpośredni nadzór nad organizacją Programu i świadczeniem pomocy psychologiczno pedagogicznej sprawuje wyznaczony przez dyrektora szkoły koordynator. 3. Pomocy psychologiczno pedagogicznej w szkole udzielają wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole oraz specjaliści. 4. Pomoc psychologiczno pedagogicznej jest organizowana i udzielana we współpracy z : a. rodzicami ucznia; b. Poradnią Psychologiczno Pedagogiczną; c. placówkami doskonalenia nauczycieli; d. instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży - MOPS, MOPR itd. 5. Z inicjatywą o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną może wystąpić: a. uczeń; b. rodzic ucznia; c. dyrektor; d. każdy nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniem; e. pielęgniarka szkolna; f. poradnia; g. pracownik socjalny; h. asystent rodziny; i. kurator sądowy. Wnioski pisemne przedkłada się wychowawcy oddziału lub bezpośrednio koordynatorowi w sekretariacie szkoły. Wzór wniosku dostępny jest na stronie szkoły. 6. O potrzebie, formach i okresie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się pisemnie rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia. 7. Nauczyciele, koordynator, pedagog oraz doradca zawodowy prowadzą dokumentację badań i czynności podjętych w związku z realizacją pomocy psychologiczno-pedagogicznej (np.: dziennik pedagoga, dzienniki zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, dokumenty wskazujące na inicjowanie pomocy, indywidualna teczka zawierająca: opinie, orzeczenia, zaświadczenia lekarskie, informacje od rodziców, obserwacje nauczyciela, analiza wyników ocena postępów ucznia, wnioski do dalszej pracy itp.). 8. Rodzic ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno pedagogicznej swojemu dziecku. 9. Uczeń posiadający orzeczenie, opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną po przedłożeniu dokumentu ww. w szkole. 10. Opinie/orzeczenia (ksero dokumentów) przechowywane są w sekretariacie szkoły (dołączone do dokumentów ucznia przyjętego do szkoły) a kopie dokumentów u pedagoga szkolnego i wychowawcy. 11. Pedagog przekazuje na bieżąco informację nauczycielom o wpływających opiniach/orzeczeniach psychologiczno-pedagogicznych. 12. Nauczyciele mają obowiązek zaznajomić się z zaleceniami zawartymi w opinii/orzeczeniu. 13. Na rok szkolny opracowywane są Dostosowania wymagań edukacyjnych do danego przedmiotu/modułu (zajęcia zawodowe). 14. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, konsultacje trwają od 15 min. do 30 minut. 15. Dyrektor szkoły będzie mógł, za zgodą rodziców, wystąpić z wnioskiem o diagnozę problemu ucznia do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w sytuacji, gdy działania szkoły nie poprawiają funkcjonowania ucznia. V. Formy udzielania wsparcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej 1. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest w trakcie bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na: a. dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb; b. rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania; c. indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych; d. dostosowaniu warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia. 2. Pomoc jest również udzielana w formach zorganizowanych: a. zajęcia rozwijające uzdolnienia uczniów; b. konsultacje przedmiotowe; c. konsultacje z pedagogiem; d. konsultacje z wychowawcą; e. doradztwo dotyczące planowania ścieżki edukacyjno zawodowej; f. porady i konsultacje dla rodziców udzielane i prowadzone przez pedagoga szkolnego, w godzinach podanych na drzwiach gabinetu pedagoga oraz na stronie internetowej szkoły w zakładce pedagog; g. warsztaty i szkolenia dla rodziców (organizowane przed zebraniami z rodzicami zgodnie z harmonogramem programu profilaktyki i programu wychowawczego opracowanymi i zatwierdzonymi przez Radę Rodziców na dany rok szkolny); h. szkolenia nauczycieli w ramach zaplanowanych na dany rok szkolny szkoleń Rady Pedagogicznej; i. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizowane dla uczniów: - posiadających opinię poradni psychologiczno pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej o specyficznych trudnościach w uczeniu się, - posiadających inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści opracowują indywidualny lub grupowy program pracy na zajęciach organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 1. W zakresie organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniom powierzonej klasy do obowiązków wychowawcy należy: a. przyjmowanie uwag i opinii nauczycieli pracujących z daną klasą o specjalnych potrzebach edukacyjnych uczniów; b. zdobycie rzetelnej wiedzy o uczniu i jego środowisku; a. określenie specjalnych potrzeb ucznia samodzielnie lub we współpracy z grupą nauczycieli prowadzących zajęcia w klasie; c. proponowanie formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej; d. złożenie wniosku do dyrektora szkoły bądź koordynatora pomocy psychologiczno-pedagogicznej o uruchomienie sformalizowanej formy pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniowi w ramach form pomocy możliwych do uruchomienia w szkole; e. poinformowanie pisemnie rodziców o zalecanych formach pomocy dziecku; f. monitorowanie organizacji pomocy i obecności ucznia na zajęciach; g. informowanie rodziców i innych nauczycieli o efektywności pomocy psychologiczno pedagogicznej i postępach ucznia; h. angażowanie rodziców w działania pomocowe swoim dzieciom; i. stałe kontaktowanie się z nauczycielami prowadzącymi zajęcia w klasie w celu ewentualnego wprowadzenia zmian w oddziaływaniach pedagogicznych i psychologicznych oraz dokonania ewaluacji; j. prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia w sferze emocjonalnej i behawioralnej; k. udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych. 2. Do obowiązków każdego nauczyciela w zakresie wspierania uczniów i świadczenia pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniom należy: a. prowadzenie obserwacji w celu zdiagnozowania trudności lub uzdolnień uczniów; b. zgłaszanie zauważonych specjalnych potrzeb uczniów wychowawcy klasy; c. świadczenie pomocy psychologiczno pedagogicznej w bieżącej pracy z uczniem; d. dostosowanie wymagań edukacyjnych uczniom do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia; e. indywidualizowanie pracy z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia; f. dostosowywanie metod pracy do sposobów uczenia się ucznia; g. udział w zebraniach organizowanych przez wychowawcę klasy; h. komunikowanie rodzicom postępów ucznia oraz efektywności świadczonej pomocy; i. prowadzenie dokumentacji na potrzeby zajęć dodatkowych (dydaktyczno wyrównawczych, rewalidacyjno kompensacyjnych, pracy z uczniem zdolnym i innych specjalistycznych); j. współdziałanie z innymi nauczycielami uczącymi w klasie w celu zintegrowania i ujednolicenia oddziaływań na ucznia oraz wymiany doświadczeń i komunikowania postępów ucznia; k. prowadzenie działań służących wszechstronnemu rozwojowi ucznia w sferze emocjonalnej i behawioralnej; l. udzielanie doraźnej pomocy uczniom w sytuacjach kryzysowych z wykorzystaniem zasobów ucznia, jego rodziny, otoczenia społecznego i instytucji pomocowych. 3. Do zadań pedagoga szkolnego należy: a. przeanalizowanie dostarczonych przez rodziców orzeczeń z poradni psychologiczno pedagogicznej; b. przeanalizowanie opinii poradni psychologiczno pedagogicznej i wstępne zdefiniowanie trudności / zdolności uczniów; c. prowadzenie badań i działań diagnostycznych, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych, a także wspieranie mocnych stron ucznia; d. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów; e. udzielanie pomocy psychologiczno pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych; f. podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów uczniów; g. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie i organizowanie różnych form pomocy psychologicznopedagogicznej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia; h. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno pedagogicznej; i. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych; j. pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów; k. rozpoznawanie i analizowanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych; l. podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z planowanych działań wychowawczych i profilaktycznych w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i wychowawców; m. działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej; Wszelkie informacje dla rodziców, uczniów i nauczycieli widnieją na stronie internetowej szkoły w zakładce pedagog. W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny. 4. Do zadań doradcy zawodowego należy: a. systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz na pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; b. gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych; c. udzielanie indywidualnych porad uczniom i rodzicom; d. prowadzenie zajęć związanych z wyborem dalszej drogi edukacyjno-zawodowej z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów; e. współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnianiu ciągłości działań w zakresie doradztwa edukacyjno zawodowego; f. wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno pedagogicznej; W szkole zadania doradcy zawodowego wykonywane są przez nauczyciela w ramach dodatkowych obowiązków. 5. Do zadań koordynatora należy: a. nadzorowanie realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole; b. analiza wniosków o pomoc psychologiczno-pedagogiczną c. przygotowanie pism informujących nauczyciela oraz prawnych opiekunów o formach, wymiarze godzin i okresie przyznanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej na podstawie złożonych wniosków; d. przedłożenie ww. pism do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły; e. informowanie wychowawców klas o przyznanych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; f. bieżąca kontrola dzienników (z zajęć dydaktycznych, konsultacji itd.) oraz innej dokumentacji prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; g. opracowywanie wniosków z realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i przedkładanie ich dyrektorowi szkoły (raz w półroczu na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej); h. przedstawianie realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole na posiedzeniu rady pedagogicznej (raz w półroczu); i. nadzór nad przekazaniem informacji dot. dostosowania warunków lub formy przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb i możliwości zdającego (uczeń, który posiada dokumenty uprawniające do dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu maturalnego do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych przedkłada dyrektorowi szkoły w sekretariacie szkoły zaświadczenie o stanie zdrowia lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej); j. współpraca z wychowawcami klas, pedagogiem oraz doradcą zawodowym w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej; k. prowadzenie dokumentacji z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w szkole. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla młodzieży z trudnościami będą prowadzone z przedmiotów: matematyka i język angielski w wymiarze 6 godzin w semestrze (przyznanych do realizacji przez Wydział Oświaty w Szczecinie). Uczniowie ZSŁ kształcą się w zawodach teleinformatycznych i fototechnicznych, w których potrzebne są przede wszystkim umiejętności z zakresu matematyki i języka angielskiego, w tym języka angielskiego zawodowego. Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze będą prowadzone zgodnie z zapotrzebowaniem z przedmiotów wskazanych we wnioskach o przyznanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. VIII.Ewaluacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej 1. Monitoring osiągnięć uczniów jest nieodzownym elementem w procesie uczenia się i nauczania. 2. Uczniowie objęci pomocą psychologiczno-pedagogiczną będą podlegać ocenie postępów. 3. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z języka angielskiego i matematyki realizowane w ramach Programu, w miarę potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się, może ulec modyfikacji. 4. Analizie będzie podlegać efektywność pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielonej uczniowi objętemu pomocą psychologiczno-pedagogiczną. 5. Ewaluacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym Szkolnego Programu Pracy z Dziećmi i młodzieżą z trudnościami w roku szkolnym 2017/2018 dokonuje się po każdym półroczu. 6. Pedagog szkolny oraz osoba pełniąca funkcję doradcy zawodowego w swoich sprawozdaniach rocznych ujmują wnioski z realizacji działań w ramach pomocy psychologiczno pedagogicznej. 7. Analizy efektów funkcjonowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz Programu dokonuje koordynator, który opracowuje również wnioski. 8. Analiza i wnioski z ewaluacji przedstawiane są dyrektorowi na tydzień przed posiedzeniem rady pedagogicznej. 9. Wyniki ewaluacji prezentowane są na posiedzeniu rady pedagogicznej. 10. Wnioski będą brane pod uwagę w dalszym planowaniu działań w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 11. Dokumentacja badań i czynności przechowywane są u koordynatora oraz pedagoga szkolnego i doradcy zawodowego. Załącznik nr 1 wniosek o objęcie ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną Wnioski do pobrania
|
|
||
Zespół Szkół Łączności, 71-080 Szczecin, ul. Ku Słońcu 27/30 |
|
tel.: 91-48-48-056, FAX: 91-48-56-039 |